onsdag 5 april 2017

Mörk energi...

Klurigt fascinerande...

Satt idag och tittade på det här programmet om mörk energi. Jag är väldigt förtjust i teorier rörande universum, och det här som forskarna kalla "mörk energi" får verkligen tankarna att börja rulla.

Det handlar i stort om att universum, som man tidigare trodde expanderade med konstant hastighet, visat sig expandera med accelererande hastighet. Detta ställer relativitetsteorin lite på ända, men mest fascinerande tycker jag det är att fast universum blir större, så förlorar det inte densitet, alltså vikt per volymenhet.

Jag menar, om man gör något större, och det rent teoretiskt inte finns mer energi och materia än när det skapades, så borde densiteten minska när det växer. Men det gör det inte. Man kan se en massa andra effekter också, vilket har fått vetenskapen att räkna ut förhållandet ovan. Det finns en massa saker där ute vi inte kan se eller mäta, bara räkna på genom de effekter de skapar.

Sartre lär ha sagt något om Gud som påminner om detta. "Vi kan aldrig förstå Gud som hen är, bara genom hens verkningar". Låter väldigt likt mörk energi på många sätt.

Givetvis har även jag en teori om allt det här. Men den kräver ett eget blogginlägg, och dessutom tycker jag att alla ska fundera själva först...












Inga kommentarer: