söndag 10 september 2017

Symptom och sjukdom...

Ständigt symptom...

Man måste nog reda ut det här med symptom och sjukdom. Symptom uppstår på grund av en sjukdom, men är egentligen inte sjukdomen i sig. Men många verkar tro att man blir frisk om symptomen försvinner.

Altså. Jag är allergisk mot katter. Om jag har en katt i närheten får jag rinnande ögon, snuva och nysningar. För detta tar jag antihistamin som lindrar symptomen, men inte tar bort allergin. Detta förstår nog de flesta. Egentligen. 

Men om jag då inte har några katter i min närhet, ja då får jag inte heller några symptom. Vissa skulle då kalla mig för frisk. Ja, faktiskt. Om du tar bort upphovet till symptomen, så är du frisk, tycker väldigt många.

Att förbjuda tiggeri gör inte människor mindre fattiga, men många tycks tro att vi får ett friskt samhälle om de försvinner.

Latent ligger katten och väntar...










Inga kommentarer: