söndag 22 oktober 2017

Landsvägens politik...

Ny erfarenhet...

På vägen från ett möte igår blev jag minsann tagen för fortkörning av en polis på motorcykel. Så kan det vara. Gjorde en sån där lång omkörning av flera bilar och sedan hade man liksom fått upp tempot, och helt plötsligt blir jag omkörd av en motorcykel i väldig hastighet. Min första tanke var: "Vad skulle det där vara bra för?", men sen såg jag att det var en polis, och då var det ju inte svårt att förstå.

Polisen, var som de flesta trafikpoliser, väldigt trevlig. Ja, det tycker jag fast han plockade mig på en summa pengar. Just därför slutade jag med och fråga om jag fick ställa en korkad fråga till honom, vilket jag fick. Jag undrade då var alla bötespengar egentligen går till?

Detta inledde en diskussion i ämnet. Jag sa att jag hade tyckt det varit bra om böters gick till Brottsofferfonden, bygge av vägar eller till polisen själv, så att pengarna använd till att motverka det de kommer ifrån. Det gör de tydligen inte. De går bara till hålen i statsbudgeten, som polisen förklarade. Jag fick en känsla av att han till viss del höll med mig om att böterna borde användas till  ändamål som för riktas mot positiva åtgärder.

Efter det åkte jag därifrån som en fattigare man på pengar, men ett livsmöte rikare. Tanken finns kvar. Kanske vore det inte så dumt om de böter vi betalar faktisk går tillbaka till att motverka brott, eller till att mildra skadorna av det. Lite som grön skatteväxling. Låt det onda få betala det goda liksom.

Politiska förslag får man inte alltid på det sättet som man tror...














Inga kommentarer: