onsdag 1 november 2017

Att existera...

Första bilden...

Det sägs att om man inte syns på nätet så existerar man inte. Just därför söker jag då och då på m ig själv för att se hur mycket jag egentligen finns. Idag var en sådan dag.

Det gav 55 200 träffar på "Onkel Olof"! Inte så illa pinkat av en trähäst, skulle man kunna säga. Men och andra sidan har jag skrivit ett ex antal tusen blogginlägg och har över 120 000 läsningar, så nog borde man finnas. 

Av alla bilder som finns på mig blev bilden ovan den första. Kan man fundera på vad den har för attraktionskraft, men tydligen är den populär. Tror den kommer från ett inlägg om att dricka mer mjölk för att bevara våra mjölkbönder.

Kul var annars att hitta ett blogginlägg som handlar om mig på en annans blogg. Den tar upp mitt minst sagt komplexa religiösa liv, och på något vis har skribenten lyckats hitta essensen, även om han utgår från sin egen övertygelse. Spännande att läsa var det i alla fall.

Descartes sa ungefär så här: "Jag tänker alltså finns jag till". Men han levde på 1600-talet, och då fanns inte internet. Kanske hade han skrivit om sin filosofi om han levat idag.

Och kanske hade jag definierat min existens på annat sätt om 400 år. Men det får jag ju antagligen aldrig veta. I morgon ska jag i alla fall existera som vanligt igen...












Inga kommentarer: