tisdag 14 november 2017

Sockersocial kultur...

Socialt mönster...

Ja ha, idag är det tydligen diabetesdagen. Passande när man nu är inne på sin femte månad med diagnos. Hittills har det gått rätt ok och jag mår bra på många sätt, och på andra sätt mår jag bättre än tidigare. Man har liksom inget att välja på. Man får livsstilen på köpet.

Jag saknar inte godis, bakverk och annat sött speciellt. Redan innan jag fick diagnosen hade jag vett att uppskatta alternativen. Man får lite mer av de där alternativen bara.

Men en sak är man mer medveten om nu, och det är insikten om hur jäkla sockrat vårt samhälle är, och i tider där man med lätthet kan få glutenfritt, laktosfritt eller vegetariskt är det ofta stört omöjligt att få ett vettigt diabetesalternativ. Jag är faktiskt ganska förvånad över detta. Diabetes har ju ändå funnits ett tag nu.

En annan sak som jag ibland tycker är lite jobbig är att det ofta bara finns "sockeralternativ" i sociala sammanhang. Kakor och bullar blir liksom en del av den sociala samvaron, och man plockas bort från den. I alla fall om man ska hålla sina värden. Så det är inte bullarna i sig som är problemet, utan den där känslan av utanförskap de skapar.

Med det sagt fortsätter firandet...


















Inga kommentarer: