onsdag 29 november 2017

Tro eller vetande...

Gud...     ...typ...

Idag har jag borrat ner mig i frågan om religion och vetenskap som en del av min fysikutbildning. Hur ska man som lärare förhålla sig till olika religioner och världsbilder? Inte så enkelt som det låter eftersom synen på både religion och naturvetenskapen är så full av missuppfattningar, och mitt i alltihop står eleven med en världsbild formad av kompisar, föräldrar och media som ska möta skolans och läroplanens intentioner.

Jag tycker det här är väldigt intressant fråga för den visar hur komplexa och irrationella vi är som människor. Vi styrs inte bara av tanke och känsla, utan det finns den där andligheten med som jag bloggat om tidigare.

Som lärare måste jag förhålla mig till vetenskapen och ämnet som det är, men jag måste ha en respekt för alla de uppfattningar och världsbilder som sitter i mitt klassrum. Det gör faktiskt ämnet större, undervisningen roligare och antagligen vetenskapen mer vetenskaplig och tillgänglig på samma gång.

Ett öppet sinne och nyfikenhet, hur naturvetenskapligt är inte det? ...
















Inga kommentarer: