onsdag 10 januari 2018

Dubbeldeklarera...

Som ett brev på posten...

Idag fick jag brev från allas vår gemensamma vän Skatteverket. De hade tagit beslut om att jag varje månad skulle betala en ansenlig summa extra i skatt varje månad. Jo då, jag är tydligen en av de utvalda att ta ett extra stort ansvar för välfärden.

Vilket som. Anledning är att jag har en lite enskild verksamhet och förra året deklarerade jag, som privatperson, en reavinst. Staten gör ingen skillnad på din privatekonomi och din firmas ekonomi, så nu tar de för givet att mitt hobbyföretag gör stora vinster, och då är det ju synd att jag inte betalar skatt i förväg.

Voje vojne vojne! Som tur är har jag varit med om det här tidigare, så det blev bara att sätta sig ner och skriva en preliminär deklaration. En deklaration som blir före den vanliga, vilket gör att jag kommer att deklarera två gånger i år.

Men nu är den första gjord, och nu sitter jag och tjurar för att man inte kunde kryssat i någon ruta på förra årets att den där summan var en engångsföreteelse. Men gör man det enkelt är det inte lika roligt...
















Inga kommentarer: