tisdag 2 januari 2018

Fysik och gripar...

Det kreativa...

Idag har jag fått vara hemma själv. Lätt att man flippar ur då och gör ingenting, så redan igår gjorde jag ett schema och en lista för dagen. Det fungerade rätt ok. Det har mest blivit att läsa fysik idag, med betoning på läsa. Brukar mest bli en massa räknande men nu har jag suttit och plöjt en massa intressanta kapitel rakt av.

Givetvis kan man inte göra det hela dagen, så det har blivit lite fysisk aktivitet och för att pigga upp själen har jag målat lite figurer. Idag blev det en flock gripar. Passande för det nya året.

Annars tycker jag dagens guldkorn är ett citat jag hittade i en bok idag. Det är från Ernest Rutherford, han som gjorde det där experimentet med guldfilmerna ni vet, och det lyder:

"Naturvetenskap är antingen fysik eller frimärkssamling"

Den gillar vi. I morgon fortsätter studierna...















Inga kommentarer: