måndag 1 januari 2018

Lågtyska...

Nu ska det redas ut...

Minns ni den tiden man fortfarande använde ett ordlexikon? Några av er kanske inte gör det, men i min generation var det en stor del av grundskolan. En jäkla massa timmar man har ängnat åt att slå upp ord och synonymer. Numera gör datorn det mesta av det arbetet åt en.

Vilket som. Många gånger kunde man läsa att orden härstammade från lågtyskan. Det flesta skulle nog med visst vett inte bry sig så mycket om det där, men under min tid i skolan var det aldrig någon som riktigt redde ut vad lågtyska är för något. Det ska i sammanhanget tilläggas att jag läste franska och italienska, så det kanske finns en stor orsak till att jag gått merparten av mitt liv utan den här väldigt viktiga kunskapen.

Av någon anledning kom jag att tänka på det idag, och eftersom jag hade en stund över passade jag på att reda ut detta lingvistiska frågetecken.

Så nu kan jag säga: Lågtyska check!

Resten av dagen ska användas till att läsa fysik och måla gripar...



Vill du veta mer läs HÄR










Inga kommentarer: