fredag 9 mars 2018

Myten om sig själv...

Mannen, myten, legenden...

Alltså, det sägs att man ska leva som man vill bli ihågkommen. Historien är full av människor som jobbat hårt med att skapa minnet om sig själva. Som de gamla vikingasagorna, monumenten och annan egenproducerad propaganda om det liv de levt.

Det handlar inte alltid om att skryta, även om detta är vanligt i sammanhanget, utan ofta mer att man vill bjuda sin samtid på en roligare historia än typ: "Jag såg Gunnar på stan idag när jag skulle handla nya strumpor". Man behöver egentligen inte ljuga heller. Det räcker med att vara selektiv med fakta och trycka på rätt värdeord. Sedan låter det som om man är en triljon gånger intressantare, jo män.

Så idag kan kan jag berätta att jag suttit i telefonkonferens med Anni Lööf. Vilket jag har, och nu är jag spännande som få. Att det hela var mer som ett mail med talsyntes behöver jag ju inte tillägga. Då faller den moderna mytens dimmor direkt ner i vardagens normalitet, och det vill ju ingen.

Så var vårda ditt berättande så som du vill bli ihågkommen. Bli en myt i din egen samtid.

Nu tar jag helg...














Inga kommentarer: